NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Цветни аспекти Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
5647
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер.  Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

На 6 ноември е премиерата на „Чумата“ в Сатиричния театър – весел разказ за сериозни неща, съобщават от трупата.

Автор е Джордже Кокош, а преводът е на Аглика Олтеан.

„Имало един режисьор. Така му се стекъл животът, че за известно време станал началник. Туй време свършило и той решил да се върне към това, което най-много обича. Към това, което го е пленявало от дете. Към това, без което не може. Театърът! И харесал една пиеса. Ама не просто я харесал, а се запленил. В нея се разказвало за едни хора, които гледат прасета, но се появила чума по свинете и държавата трябвало да им ги избие, за да ликвидира огнището на заразата. Хората не щели да им трепят прасенцата и се заинатили. И се борили, ама с всички средства се борили, да не си дадат животинките. Чиновникът и гражданинът влезли смело в

„Кошмарна комедия“ беше първата премиера за новия сезон на Драматично куклен театър Враца (ДКТ).

Постановката, която тази вечер се представи в пълната зала на театъра, е с режисьор – директорът на ДКТ Владлен Александров. Участваха Кирил Ефремов, Антоанета Добрева-Нети, Поли Недкова, Ралица Бежан, Петър Данов и Юлия Колова. 

Всеки път се вълнувам преди премиера, въпреки че имам над 120 представления като режисьор, каза Владлен Александров преди премиерата.  Подготовката на пиесата мина съзидателно, репетирахме в София и във Враца, тъй като трима от актьорите са наши, а тримата са гастрольори, добави Александров. 

Аплодисментите в залата бяха доказателство за успеха на постановката. Историята е за петима възрастни, чиито животи се заплитат в лабиринт от лъжи и обрати. „Кошмарна комедия“ от Жан Поаре разказва за една н

Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември.

Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е част от програмата на културния институт „Събота в галерията“. 

Националният военноисторически музей съхранява над 120 хиляди експоната, свързани с българската военна история, посочват организаторите. Основан е през 1916 г. като първи специализиран военноисторически музей у нас и притежава уникални колекции от оръжия, бойни знамена, бойни награди и лични вещи на български военачалници. 

По време на лекцията посетителите ще могат да научат повече за богатата военна история на страната, за важната роля на музея и за това как той си сътрудничи с Художествената галерия в Казанлък. 

Националният военноисторически музей е специален партньор в проекта на га

Изложба "Рисунки" на живописеца Слави Славов ще бъде открита в Стара Загора. Вернисажът е утре в Изложбена зала "Лубор Байер“, съобщиха от общинския пресцентър.

"Изложбата с рисунки на Слави Славов е своеобразна покана към публиките в града да осмислят творчеството му от последните години. Той е от колегите, които не обичат шума, защото олелията е лишена от функция, за разлика от рисуването, което придава смисъл на съществуването", каза д-р Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници в града под липите, цитиран от пресцентъра.

Слави Славов преминава през всички етапи на традиционното ни художествено образование в епохата на социализма. Сякаш личният му път следва общите принципи на поколението, а именно бягството от конкретиката на реализма и търсенето на собствен индивидуален почерк, допълва Алагенски.

Творецът е роден през 1958 г. Завършва

„Съвършени натрапници“ е първата премиера в новия театър Artvent.

Събитието е на 18 ноември, съобщават от театъра.

Участват Герасим Георгиев-Геро, Ива Тодорова, Надя Дердерян и Петър Калчев.

Комедията по текст на Жан-Пиер Мартинез е поредица от неочаквани обрати, уж невинни лъжи и комични ситуации под режисурата на Николай Гундеров. Всичко започва с покана за обща ваканция. Това, което следва, е серия от обяснения, извинения и усложнения. Постепенно всички герои се оказват оплетени в собствените си измислици, а всяка следваща лъжа затяга още по-здраво мрежата от абсурдни ситуации. Оказва се, че и най-добрите измислици изискват съвършено изпълнение. 

„В „менюто“ на всички герои има изненади, за които никой не е подготвен, а всяка нова &

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

Петдесетото представление на „Неведение“ ще се състои на 17 септември, на голямата сцена на Народния театър. Своеобразния юбилей на своя моноспектакъл актрисата Албена Ставрева посвещава на всички служители в българските театри, които са важна част от театралния процес, но винаги остават скрити зад завесата.

„Тъй нежен и снежен е тоя снежен човек и той ще живее чак... до пролетта. Така усещам театралните спектакли – нежен снежен човек. И за да се случи спектакълът, зад кулисите стоят толкова много хора. На тях посвещавам 50-ото „Неведение“ – те правят снега за нежния снежен човек. Железари, тапицери, шивачи, осветители, озвучители, асистент-режисьори, администрация, гримьори, реквизитори, хигиенисти и още, и още. На всички тези правачи на сняг за нашия нежен снежен човек. Благодаря&ldq

Първите украиноезични аудиогидове в Белгия бяха официално пуснати днес по време на церемония в Кралските музеи на изящните изкуства на Белгия в Брюксел.

Инициативата е част от проект, ръководен от първата дама на Украйна Олена Зеленска, който вече доведе до пускането на 80 аудиогида на украински в 44 страни по света, предаде белгийската новинарска агенция Белга.

„Време е да направим изложбите в Кралските музеи на изящните изкуства по-достъпни за украинските посетители благодарение на тези аудиогидове“, заяви Олена Зеленска.

От 2020 г. съпругата на украинския президент Володимир Зеленски води проект за създаване на аудиогидове на украински език в най-големите музеи на света. Сред другите участващи музеи са Лувърът във Франция, Уестминстърското абатство във Великобритания, Колизеумът и галерия „Боргезе“ в Италия и замъкът „Албертина&

Отиде си легенда на българската рок музика! Бунтар и свободен човек, Кирил Маричков спечели сърцата на поколения почитатели. Това написаха от Министерския съвет на официалната си страница във Фейсбук. 

„Остава завинаги с нас чрез песните си. Светла му памет!“, се посочва още в публикуваната информация по повод кончината на българския музикант. 

Кирил Маричков почина по-рано тази вечер на 79-годишна възраст в село Селановци, община Оряхово, област Враца, където тази вечер трябваше да има концерт, съобщи кметът на община Оряхово Росен Добрев. 

По време на подготовката на концерт на "Фондацията" Маричков е паднал, извикана е линейка. Музикантът е починал в линейката, каза още Добрев.

Никога човек не е готов за тръгването на такива хора, върху тях се гради българската популярна култура, каза служебният министър на култур

Изложба, която разказва за миналото на читалищното дело в Костенец беше открита в читалище „Прогрес - 1907“ в града. Тя е озаглавена „Назад във времето“. В нея могат да се видят пишещи машини, грамофонни плочи, вестници, картички, както и предмети от бита на костенската аристокрация. Това разказаха служителите в културната институция Юлия Ангелова и Каталина Ненковска. 

Те посочиха, че са решили да я подредят по случай празника на Костенец. Всички желаещи могат да видят изложбата в рамките на два дни.  

Това е втората изложба която бе открита днес в града. Първо бе показана фотоизложбата „Костенец не е от вчера“. 

Пред сградата бяха показани и ретро автомобили и мотоциклети, докара специално за изложбата. Около 100 са подредените експонати. 

Американският рапър Шон „Диди“ Кумс беше арестуван от полицията в Манхатън, след подадени жалби за сексуално посегателство, предадоха световните осведомителни агенции. Срещу него вече са повдигнати федерални обвинения в Ню Йорк, съобщи адвокатът.

Подробности за обвиненията не бяха обявени веднага от прокуратурата, но адвокатът на Кумс, Марк Агнифило, направи изявление, в което се казва: „Разочаровани сме от решението на прокуратурата на САЩ да обвини Кумс. Според нас това е несправедливо“. Той добави, че рапърът е пристигнал доброволно в Ню Йорк миналата седмица в очакване на повдигането на обвинения. „Той не е идеален човек, но не е престъпник“, каза още Агнифило.

Срещу 54-годишния Кумс са отправени няколко обвинения в сексуално посегателство. Миналата седмица певицата Доун Ричард подаде иск в Ню Йорк, в който обвинява музикалният изп

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белослава представя нов сингъл
Белослава представя нов сингъл на концерт, който ще се състои на 21 декември във Военния клуб. Премиерната песен „Харесвам те” ще звучи в компанията на джазмените JP3 и ...
Китара, купена от Джордж Харисън като тийнейджър, беше продадена за над 1 млн. британски лири
Китара, купена от покойния член на "Бийтълс" Джордж Харисън за около 58 британски лири в тийнейджърските му години, беше продадена на търг за над 1 милион британски лири (1,27 мили ...
С изложба на Десислава Минчева, галерия „Папийон“ открива ново пространство
В Деня на християнското семейство, с изложбата на Десислава Минчева „Намиб. Пясъци - небе“, варненската галерия „Папийон“ открива ново пространство, което н ...
Пламен Цолов: Целта ни е да покажем, че за изкуството няма граници (Интервю)
"Приятелските отношения между нашите две страни са в постоянно и трайно развитие", каза посланикът на Република България в Кралство Мароко Пламен Цолов в интервю за местен всекидне ...
Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година
Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната. Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада. "Този конце ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 18:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Цветни аспекти
5647
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите.Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов.

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

На 6 ноември е премиерата на „Чумата“ в Сатиричния театър – весел разказ за сериозни неща, съобщават от трупата.

Автор е Джордже Кокош, а преводът е на Аглика Олтеан.

„Имало един режисьор. Така му се стекъл животът, че за известно време станал началник. Туй време свършило и той решил да се върне към това, което най-много обича. Към това, което го е пленявало от дете. Към това, без което не може. Театърът! И харесал една пиеса. Ама не просто я харесал, а се запленил. В нея се разказвало за едни хора, които гледат прасета, но се появила чума по свинете и държавата трябвало да им ги избие, за да ликвидира огнището на заразата. Хората не щели да им трепят прасенцата и се заинатили. И се борили, ама с всички средства се борили, да не си дадат животинките. Чиновникът и гражданинът влезли смело в

„Кошмарна комедия“ беше първата премиера за новия сезон на Драматично куклен театър Враца (ДКТ).

Постановката, която тази вечер се представи в пълната зала на театъра, е с режисьор – директорът на ДКТ Владлен Александров. Участваха Кирил Ефремов, Антоанета Добрева-Нети, Поли Недкова, Ралица Бежан, Петър Данов и Юлия Колова. 

Всеки път се вълнувам преди премиера, въпреки че имам над 120 представления като режисьор, каза Владлен Александров преди премиерата.  Подготовката на пиесата мина съзидателно, репетирахме в София и във Враца, тъй като трима от актьорите са наши, а тримата са гастрольори, добави Александров. 

Аплодисментите в залата бяха доказателство за успеха на постановката. Историята е за петима възрастни, чиито животи се заплитат в лабиринт от лъжи и обрати. „Кошмарна комедия“ от Жан Поаре разказва за една н

Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември.

Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е част от програмата на културния институт „Събота в галерията“. 

Националният военноисторически музей съхранява над 120 хиляди експоната, свързани с българската военна история, посочват организаторите. Основан е през 1916 г. като първи специализиран военноисторически музей у нас и притежава уникални колекции от оръжия, бойни знамена, бойни награди и лични вещи на български военачалници. 

По време на лекцията посетителите ще могат да научат повече за богатата военна история на страната, за важната роля на музея и за това как той си сътрудничи с Художествената галерия в Казанлък. 

Националният военноисторически музей е специален партньор в проекта на га

Изложба "Рисунки" на живописеца Слави Славов ще бъде открита в Стара Загора. Вернисажът е утре в Изложбена зала "Лубор Байер“, съобщиха от общинския пресцентър.

"Изложбата с рисунки на Слави Славов е своеобразна покана към публиките в града да осмислят творчеството му от последните години. Той е от колегите, които не обичат шума, защото олелията е лишена от функция, за разлика от рисуването, което придава смисъл на съществуването", каза д-р Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници в града под липите, цитиран от пресцентъра.

Слави Славов преминава през всички етапи на традиционното ни художествено образование в епохата на социализма. Сякаш личният му път следва общите принципи на поколението, а именно бягството от конкретиката на реализма и търсенето на собствен индивидуален почерк, допълва Алагенски.

Творецът е роден през 1958 г. Завършва

„Съвършени натрапници“ е първата премиера в новия театър Artvent.

Събитието е на 18 ноември, съобщават от театъра.

Участват Герасим Георгиев-Геро, Ива Тодорова, Надя Дердерян и Петър Калчев.

Комедията по текст на Жан-Пиер Мартинез е поредица от неочаквани обрати, уж невинни лъжи и комични ситуации под режисурата на Николай Гундеров. Всичко започва с покана за обща ваканция. Това, което следва, е серия от обяснения, извинения и усложнения. Постепенно всички герои се оказват оплетени в собствените си измислици, а всяка следваща лъжа затяга още по-здраво мрежата от абсурдни ситуации. Оказва се, че и най-добрите измислици изискват съвършено изпълнение. 

„В „менюто“ на всички герои има изненади, за които никой не е подготвен, а всяка нова &

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

Петдесетото представление на „Неведение“ ще се състои на 17 септември, на голямата сцена на Народния театър. Своеобразния юбилей на своя моноспектакъл актрисата Албена Ставрева посвещава на всички служители в българските театри, които са важна част от театралния процес, но винаги остават скрити зад завесата.

„Тъй нежен и снежен е тоя снежен човек и той ще живее чак... до пролетта. Така усещам театралните спектакли – нежен снежен човек. И за да се случи спектакълът, зад кулисите стоят толкова много хора. На тях посвещавам 50-ото „Неведение“ – те правят снега за нежния снежен човек. Железари, тапицери, шивачи, осветители, озвучители, асистент-режисьори, администрация, гримьори, реквизитори, хигиенисти и още, и още. На всички тези правачи на сняг за нашия нежен снежен човек. Благодаря&ldq

Първите украиноезични аудиогидове в Белгия бяха официално пуснати днес по време на церемония в Кралските музеи на изящните изкуства на Белгия в Брюксел.

Инициативата е част от проект, ръководен от първата дама на Украйна Олена Зеленска, който вече доведе до пускането на 80 аудиогида на украински в 44 страни по света, предаде белгийската новинарска агенция Белга.

„Време е да направим изложбите в Кралските музеи на изящните изкуства по-достъпни за украинските посетители благодарение на тези аудиогидове“, заяви Олена Зеленска.

От 2020 г. съпругата на украинския президент Володимир Зеленски води проект за създаване на аудиогидове на украински език в най-големите музеи на света. Сред другите участващи музеи са Лувърът във Франция, Уестминстърското абатство във Великобритания, Колизеумът и галерия „Боргезе“ в Италия и замъкът „Албертина&

Отиде си легенда на българската рок музика! Бунтар и свободен човек, Кирил Маричков спечели сърцата на поколения почитатели. Това написаха от Министерския съвет на официалната си страница във Фейсбук. 

„Остава завинаги с нас чрез песните си. Светла му памет!“, се посочва още в публикуваната информация по повод кончината на българския музикант. 

Кирил Маричков почина по-рано тази вечер на 79-годишна възраст в село Селановци, община Оряхово, област Враца, където тази вечер трябваше да има концерт, съобщи кметът на община Оряхово Росен Добрев. 

По време на подготовката на концерт на "Фондацията" Маричков е паднал, извикана е линейка. Музикантът е починал в линейката, каза още Добрев.

Никога човек не е готов за тръгването на такива хора, върху тях се гради българската популярна култура, каза служебният министър на култур

Изложба, която разказва за миналото на читалищното дело в Костенец беше открита в читалище „Прогрес - 1907“ в града. Тя е озаглавена „Назад във времето“. В нея могат да се видят пишещи машини, грамофонни плочи, вестници, картички, както и предмети от бита на костенската аристокрация. Това разказаха служителите в културната институция Юлия Ангелова и Каталина Ненковска. 

Те посочиха, че са решили да я подредят по случай празника на Костенец. Всички желаещи могат да видят изложбата в рамките на два дни.  

Това е втората изложба която бе открита днес в града. Първо бе показана фотоизложбата „Костенец не е от вчера“. 

Пред сградата бяха показани и ретро автомобили и мотоциклети, докара специално за изложбата. Около 100 са подредените експонати. 

Американският рапър Шон „Диди“ Кумс беше арестуван от полицията в Манхатън, след подадени жалби за сексуално посегателство, предадоха световните осведомителни агенции. Срещу него вече са повдигнати федерални обвинения в Ню Йорк, съобщи адвокатът.

Подробности за обвиненията не бяха обявени веднага от прокуратурата, но адвокатът на Кумс, Марк Агнифило, направи изявление, в което се казва: „Разочаровани сме от решението на прокуратурата на САЩ да обвини Кумс. Според нас това е несправедливо“. Той добави, че рапърът е пристигнал доброволно в Ню Йорк миналата седмица в очакване на повдигането на обвинения. „Той не е идеален човек, но не е престъпник“, каза още Агнифило.

Срещу 54-годишния Кумс са отправени няколко обвинения в сексуално посегателство. Миналата седмица певицата Доун Ричард подаде иск в Ню Йорк, в който обвинява музикалният изп

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белослава представя нов сингъл
Китара, купена от Джордж Харисън като тийнейджър, беше продадена за над 1 млн. британски лири
С изложба на Десислава Минчева, галерия „Папийон“ открива ново пространство
Пламен Цолов: Целта ни е да покажем, че за изкуството няма граници (Интервю)
Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.